Finanční arbitr loni začal řešit víc než dvojnásobek sporů, šlo hlavně o úvěry

ochrana spotřebitele spoření úvěr
8. 4. 2025 | Finanční arbitr pomáhá řešit spory klientů s finančními institucemi. Řízení je zdarma a je rychlejší než soudní spor. Počet případů, které musí řešit, rychle roste.
(Zpráva ČTK) – Spotřebitelé se loni častěji obraceli na finančního arbitra se stížnostmi na finanční instituce. Arbitr začal loni řešit 5863 sporů, což byl proti předchozímu roku nárůst o 114 procent a nejvyšší počet od roku 2003. Spory se nejvíc týkaly platnosti smluv u spotřebitelských úvěrů. Arbitr to uvedl ve své výroční zprávě. Řešit musel i spory vyplývající z následků kybernetických útoků, které jsou podle něj stále složitější a promyšlenější.

Za nárůstem stojí podle zprávy hromadná podání advokátů nebo zástupců, kteří nabízejí zastupování před finančním arbitrem jako placenou službu. Jde hlavně o spory ze spotřebitelských úvěrů, v jejichž případě loni podali téměř třetinu návrhů. Řízení před finančním arbitrem je bezplatné a činnost arbitra je hrazená ze státního rozpočtu.

„Hromadně podávané návrhy ale často vykazují chyby v popisu skutkových okolností a jejich posouzení není možné v žádném případě provádět společně,“ podotkl arbitr. Tato řízení se také podle něj protahují, protože zástupci často žádají o prodloužení lhůty pro odstranění nedostatků návrhů nebo pro jednání o smírném řešení sporu s protistranou.

Posuzování platnosti úvěrových smluv se týkalo hlavně povinnosti poskytovatele úvěru posoudit schopnost dlužníka splácet svůj úvěr. Spory se týkaly i předčasného splacení úvěrů. Druhým nejčastějším důvodem pro zahájení řízení byly loni spory z platebních služeb, a to v 263 případech. Třetí příčinou bylo životní pojištění. Jeden spor se týkal směnárenské činnosti. Se započtením 1883 starších sporů započatých v předcházejících letech tak úřad arbitra řešil 7516 sporů.

V případě sporů z platebního styku šlo hlavně o spory z takzvaných neautorizovaných platebních transakcí. Jednalo se o zneužití internetového nebo mobilního bankovnictví, platebních karet a dalších podobných aplikací. Byly ale i spory z autorizovaných transakcí, které spotřebitel schválil v důsledku omylu například při prodeji zboží na inzertních portálech nebo někým, kdo se po telefonu vydával za zaměstnance banky. „Tyto spory náleží mezi nejsložitější spory co do shromažďování podkladů a jejich právního posouzení,“ podotkl arbitr.

Arbitr loni musel například odmítnout návrh klientky jedné z tuzemských bank, které z jejího účtu, účtu jejích dětí a účtu společenství vlastníků jednotek, který spravovala, odešlo víc než 700.000 korun. Klientka tvrdila, že se tak stalo bez jejího schválení. Informovala, že předtím klikla na webovou reklamu, která nabízela investování, a na základě výzvy si do počítače nainstalovala program. Tím ale umožnila útočníkům přístup do svého počítače. Poté jí z účtů zmizely peníze. Banka se hájila tím, že podvod se odehrál v přímém důsledku jednání klientky. Arbitr poté ze zjištěných skutečností dovodil, že klientka ke sporným transakcím souhlas dala.

Průměrná délka loni skončených řízení loni vzrostla na 160 dnů proti 149 dnům v roce 2023. „Některé spory lze skončit od zahájení řízení v řádu týdnů, jiné složité spory mohou trvat i déle než dva roky, než strany dojdou ke smírnému vyřešení sporu nebo se finančnímu arbitrovi podaří shromáždit dostatečné podklady pro rozhodnutí ve věci,“ uvedl arbitr.

Finančním arbitrem je od roku 2011 Monika Nedelková. Její zástupkyní jmenovala vláda letos v březnu právničku Janu Lix Andraščikovou.

SDÍLEJTE ČLÁNEK  

Komentáře (0) ke článku
Finanční arbitr loni začal řešit víc než dvojnásobek sporů, šlo hlavně o úvěry

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *